1
1

2

3

33

43
هم زمان با روز جهانی نابینایان؛ هم نشست کتابخوان نابینایان در کتابخانه مرکزی خوزستان برگزار شد در این نشست شش کتاب توسط اعضای روشندل بخش نابینایان کتابخانه مرکزی خوزستان همزمان با ورود دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور و دیدار با کتابداران خوزستان برگزار شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های عمومی خوزستان، هم زمان با روز جهانی نابینایان و ورود دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور به این استان، نشست کتابخوان نابینایان در کتابخانه مرکزی خوزستان برگزار شد

در این نشست شش کتاب توسط اعضای روشندل بخش نابینایان کتابخانه مرکزی خوزستان به شرح زیر معرفی شد.

 کتاب خاک های نرم کوشک(خاطرات خانواده و همرزمان شهید)/ مصاحبه و تالیف سعید عاکف/ناشر: مشهد سعید عاکف/معرفی‌کننده: محسن رضایی

این کتاب در حیطه دفاع مقدس بوده و شامل شرح زندگانی و بیان هفتاد خاطره از شهید سرتیپ، عبدالحسین برونسی از زبان خانواده و هم‌رزمان وی می‌باشد.

در ابتدا مولف نامه‌هایی حاوی نظرات خوانندگان برجسته کتاب که خطاب به ایشان نگاشته شده را گنجانده است؛ در مقدمه کتاب نویسنده به شرح مختصری از زندگانی شهید پرداخته و در ادامه هفتاد خاطره مربوط به شهید با عناوین مجزا آمده است.

این کتاب تا کنون بیش از 182 بار به چاپ رسیده که خود نشان از پرمخاطب بودن آن است. همچنین خواندن این کتاب مورد تاکید بسیاری از سوی رهبر معظم انقلاب حضرت آیت‌الله خامنه‌ای قرار گرفته است آنچنان که می‌فرمایند: "من از این می‌ترسم که این کتاب به دست شما نرسد".

معرفی کتاب نابینایی و زندگی مستقل/ مولف: مریم اصغری/مشخصات نشر: تهران: آوای نور، 1391

/مشخصات ظاهری: 176 ص./معرفی‌کننده: حمیده سواری.
نویسنده این کتاب، خود از مشکل نابینایی رنج می‌برد و آن گونه که در پیش‌گفتار اشاره شده کتاب حاضر را نیز بر اساس تجربیاتی که در زندگی کسب کرده و نیز با مشورت از نابینایان باتجربه‌تر به رشته تحریر درآورده است.

کتاب شامل 176 صفحه و 10 فصل می‌باشد و در آن به مسائلی از جمله: مباحث روان‌شناسی افراد نابینا، تعریفات و اصطلاحات مربوط به نابینایی، آموزش نابینایان و تاثیر آن در استقلال آنان، اعتماد به نفس در افراد نابینا، والدین و کودک نابینا، آشنایی با سخت‌افزارها و نرم‌افزارهای کمک‌توان‌بخشی افراد با آسیب بینایی، اشتغال نابینایان و راهکارهای پیش رو، مسائل فرهنگی و در نهایت قوانین و کنوانسیون‌های مربوط به حقوق افراد معلول پرداخته شده است.

معرفی کتاب: سقای آب و ادب/نویسنده مهدی شجاعی/انتشارات کتاب نیستان، 1389./مشخصات ظاهری: 264 ص./معرفی‌کننده: ساجده سیاح‌زاده

موضوع اصلی کتاب مربوط به حضرت ابوالفضل‌العباس (ع) بوده و در ده بخش تدوین گردیده که عبارت اند از: عباس علی، عباس ام‌البنین، عباس عباس، عباس سکینه، عباس مواسات، عباس زینب، عباس ادب، عباس حسین، عباس فرشتگان و عباس فاطمه.

کسانی که با قلم نویسنده آشنایی دارند واقفند که ایشان دارای قلمی خلاق است و از دیدی نو به وقایع تاریخی - مذهبی می‌نگرد که این نوشتار هم از آن مستثنا نیست.

معرفی کتاب:چگونه زندگیم را شکوفا کنم؟/ آموزش مهارت های لازم برای افراد کم بینا و نابینا/ ویراستاران: رزماری سوالو و کتلین ماری هوبنر / ترجمه و تالیف شکوفا آرسته/ سایه سمنانیان، هومن کمیلی اصفهانی/انتشارات زرین و سیمین، 1388/ مشخصات ظاهری: 96 ص.

در این کتاب بطور خلاصه و در عین حال جامع به مفاهیم کلیدی حوزه آموزش افراد نابینا و کم‌بینا از دوران کودکی تا بزرگسالی پرداخته شده است.

مولفین کتاب به صورت جزئی به مسائلی چون: مهارت‌های زندگی روزمره افراد کم‌بینا و نابینا، چگونگی شناسایی و یادگیری مهارت‌ها، زمان یادگیری مهارت‌ها، نحوه غذا خوردن (مربوط به دوران کودکی)، پوشش و لباس، تعادل در هنگام ایستادن و راه رفتن، انسجام در حرکات، استقلال در تردد و بررسی رفتارهای اجتماعی نابینایان اشاره نموده است.

خواندن این کتاب به تمامی افرادی که با نابینایان ارتباط و سر و کار دارند توصیه می‌شود.

معرفی کتاب:پدر، عشق، و پسر/ مهدی شجاعی/مشخصات نشر:کتاب نیستان / کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان ، ۱۳۸۳/مشخصات ظاهری: 87 ص.

این کتاب دربردارنده 10 فصل که با عنوان مجلس نامگذاری شده اند می‌باشد.

موضوع کتاب، حضرت علی اکبر پسر ارشد حضرت اباعبدالله علیهما‌السلام است و ماجراهای آن در قالب درد دلهایی از اسب حضرت با نام عقاب خطاب به لیلا مادر ایشان نقل می‌شود.

معرفی کتاب: توان‌بخشی و آموزش و پرورش دانش‌آموزان آسیب‌دیده‌ی بینایی در مدارس عادی/ نوشته جی. کرک هرتن؛ ترجمه‌ عباس میکانی/مشخصات نشر: آوای نور، ۱۳۸۹/مشخصات ظاهری: ۱۶۰ص.

نویسنده کتاب، خود تجربه تدریس به دانشآموزان نابینا را داشته و بر اساس همین تجربیات دفترچه‌ای را تهیه کرده است. به تشخیص سازمان یونسکو مطالب این دفترچه مناسب تمامی معلمانیست که چه در مدارس خاص افراد نابینا و چه در مدارس عادی با این گروه از دانش آموزان مواجه خواهند بود.

در این کتاب به موضوعاتی چون: "مقایسه نحوه آموزش دانشآموزان نابینا در مدارس عادی و استثنایی، مزایای تاسیس مدارس استثنایی ویژه تحصیل نابینایان، حمایت از معلمین در مدارس عادی در مواجهه با دانشآموز نابینا از طریق آموزش‌های مرتبط و لازم، مهارت‌هایی که فرد عادی به عنوان معلم می‌تواند به دانشآموز نابینا آموزش دهد از جمله: تقویت حس لامسه و شنوایی، جهت‌یابی و تردد با عصای سفید و دیگر ابزارآلات خاص افراد نابینا" اشاره گردیده است.

 

 
تعداد بازديد اين صفحه: 1546